Бізнес освіта: зміни в найближчому майбутньому

Бізнес освіта: зміни в найближчому майбутньому

Сьогодні бізнес освіта зазнає певних змін, адже процес навчання стає все більше цифровим. Відбувається процес трансформації бізнесу. Випускники однієї з провідних бізнес-шкіл в Європі IMD об’єднались в alumni-club, який спеціалізується на програмах для топ-менеджерів та власників бізнесу, про це повідомила Валерыя Павлюковська в інтерв’ю порталу “ДЕЛО”.


Партнер програми по країнам СНГ Валерія Павлюковська розповіла про нові програми бізнес-школи, цифрове лідерство та загальну трансформацію бізнес процесів. Валерія також поділилась думками щодо сучасних трендів в бізнес освіті, лідерах та нової епохи під назвою Agility.

Валерія, що таке сучасна бізнес освіта? Які актуальні тренди світової бізнес освіту ви виділяєте?

Всього декілька років тому в світі з’явились розмови про процес цифрової трансформації бізнесу. Бізнес поради стосуються того, що треба ставати agile, тобто вміти адаптуватись до конкретної ситуації. На жаль, багато людей зараз намагаються розповідати як змінити життя на краще чи як досягнути успіху в бізнесі, але не всі знають про існування нових підходів та як їх взагалі застосовувати в підприємницькій справі.

Для цього людина має адаптуватись до реалій цифрової епохи. Сучасна бізнес освіта орієнтується на методологію “learning by doing”, що означає багато практики та застосування теорїі на конкретних кейсах. З’являється бізнес освіта, яка вирішує одразу дві задачі – практичну і академічну. Спеціалісти гарантують швидкий результат від навчання, адже знання відразу можна застосовувати, як спосіб підвищити ефективність працівників та збільшити дохід компанії. Крім того, є спроби об’єднати консалтинг та фасілітацію.

«Бізнес освіта потребує інновацій»

Навички, які актуальні на сьогоднішній день, вже скоро такими не будуть. Освіта повинна змінюватись. Кожен сучасний СЕО має мати певний багаж технічних знань. Раніше технічними питаннями займались окремі консультанти, а тепер лідер сам має розуміти таку специфіку. В програму IMD входять не просто курси, які вчать тому як можна розвинути свій бізнес та покращити просування бізнесу, але й створюються цифрові лабораторії та проводяться сесії по програмуванню для топ-менеджерів компаній.

Звичайно, це не означає, що лідер компанії буде сам створювати продукт чи його прототип, але він повинен чітко розуміти логіку цих процесів. Таким чином, керівник може слідкувати за змінами бізнес індустрії в цілому.

Крім того, бізнес потребує нових лідерів. Бізнес освіта топ-менеджерів має вибудовуватись не по принципу копіювання відомих перевірених часом моделей лідерів. Має бути свідоме лідерство. Зараз широко використовуються медіативні практики. Це означає, що лідери навчаються боротись зі стресом, управляти власною енергією та застосовувати медитацію. Ще лідер повинен вміти слухати інших, а головне – мати бажання прислухатись.

Чи розуміють топ-менеджери таку необхідність трансформацію свідомості? І чи готові наші лідери до такого?

Так, на щастя, розуміють. Звичайно, не всі знають значення терміну «цифрова трансформація», адже в більшості випадків бізнес просто не може в повній мірі оцінити релевантність подібних стратегій. Але ми продовжуємо отримувати запити від українських компаній на інформацію про цифрове лідерство та нові моделі управління.

«Нові тренди змусять компанії знайти для себе нову бізнес-модель».

Сучасна бізнес освіта показує, що створити бізнес своїми руками можливо. В мережі є велика кількість ресурсів, де можна прочитати про бізнес ідеї малого бізнесу та як бути успішним в житті. Головне – розуміння того, що будь-яка компанія майбутнього представляє собою зовсім нову структуру, яка потребує певних знань та навичок для ефективного управління нею. Крім того, треба розуміти «людську сторону» такої цифрової трансформації.

Система мотивації більше не працює. Ні для жодного з 4-х поколінь в системі. В світі молодого покоління лідери мають можливість управляти командою сучасними методами, вони знаходять нові, не завжди видимі інструменти впливу. Лідер будує нові правила гри і його команда приймає їх.

Валерія, що скажете про МСБ в цьому контексті?

Далеко не всі представники малого та середнього бізнесу можуть дозволити собі замовити програми. Здебільшого клієнтами є великі корпорації. Але бізнесмени МСБ активно відвідують програми, лекції та дізнаються про трансформацію бізнеса. Вони створюють продукт та поступово тестують нові бізнес-моделі. Звичайно, це не стосуються представників напрямку «бізнес в селі», але все ж таки багато підприємців шукають способи дізнатись про цифрове лідерство.

Як змінюються освітні програми зараз?

Бізнес освіта зараз не може дозволити собі бути просто академічною. Бізнес-школи звертають увагу на досвід викладача. Світ змінюється в сторону прикладної освіти, яка дає швидкий результат. Академічне навчання поєднується з практикою. Деякі елементи навчання часто використовуються в режимі онлайн. Менеджер в такому випадку забезпечує онлайн-підтримку клієнтів задля того, щоб вони могли отримати індивідуальну консультацію. Тобто програми стають водночас і універсальними, і персональними.

Також, бізнес освіта зараз активно інтегрує мобільні додатки та програми. В Стендфорді, наприклад, проводяться експерименти щодо впровадження штучного інтелекту в освіту. Створюються так звані коуч-боти, які стають заміною звичайних викладачів.

Які програми зараз є найбільш популярними?

Зараз найбільш затребуваними програмами є Executive MBA та офлайнові спеціалізовані сервіси. Перша дає можливість отримати базову академічну освіту, навчитись навичкам збільшення продажів та просування бізнесу. Весь навчальний період вони вирішують певні бізнес-задачі. А от офлайнові програми пов’язані з цифровою трансформацією бізнесу та представляють собою певний нетворкінг. Таким чином, учні отримують нові знання від провідних експерт-практиків. Все переформатовується під нові реалії бізнесу.

Яким же чином це відбувається?

Такі бізнес-предмети, як маркетинг чи стратегія, поступово переходять в онлайн режим. В цьому випадку нетворкінг не є таким потрібним. Крім того, набирає популярності цифровий маркетинг. Програми базують на принципі розуміння себе (sels awareness).

Як треба обирати бізнес школу?

Спочатку треба визначити, звідки починається кожна окрема школа: з бізнесу чи академічної частини. Далі треба вирішити, що потрібно більше – практика чи академія. Важливо звернути увагу на те, хто є викладачами бізнес школи. Ще можна поспілкуватись з випускниками школи і дізнатись, що корисного вони отримали в процесі навчання.

Чи можна порівнювати українські бізнес-школи з міжнародними?

Наші вітчизняні школи спеціалізуються більше на локальній частині та запрошують актуальних для ринку бізнес-викладачів. Жодна з міжнародних шкіл не має такої можливості. При виборі треба розуміти свої запити і вже так вибирати необхідну школу. Якщо планується створення бізнесу в Україні, то звичайно віддати перевагу краще нашим бізнес-школам.

Хто є вашими клієнтами?

Нашими середньостатистичними клієнтами є лідери компаній. Це топ-менеджери та СЕО. Звідси планується і відповідна методологія бізнес освіти. Отже, нашими клієнтами є керівники компаній, власники малого та середнього бізнесу та представники державного сектору.

По матеріалам: delo.ua