Як розвивається онлайн-торгівля в Україні

Як розвивається онлайн-торгівля в Україні

Зараз ринок електронної комерції можна умовно розділити на 4 основні сегменти: інтернет-магазини, маркетплейси, классіфайди (оголошення) та прайс-агрегатори. Як працюють онлайн-магазини зрозуміло, а от про інші відгалуження ринку e-commerce знають далеко не всі.

Маркетплейси розміщують на своїх майданчиках інформацію про наявність та вартість доступних товарів на сайті. Досить часто покупець може оплатити товар через сайт і замовити доставку. Різниця між маркетплейсами та прайс-агрегаторами полягає в тому, що другі просто відправляють потенційного клієнта на сайт, де він може придбати потрібний товар. Одним із найвідоміших прайс-агрегаторів є Hotline.ua. Але є в них і дещо спільне: вони беруть комісію  за розміщення товару на своєму сайті. А вже на классіфайдах продавці мають можливість безкоштовно розмістити інформацію про товар, а заробляє такий сервіс на рекламі та топ-оголошеннях.

Розвиток ринку ecommerce

За даними компаній групи EVO, куди входять Prom.ua та Bigl.ua, ринок електронної комерції в Україні за минулий рік склав 50 млрд. грн. Якщо порівнювати цифри зі світовими оборотами, то це дрібниці, але зате є куди рости.

В 2017 році доля онлайн-продажів складала 3.2%, а об’єми виросли до 31%. У звіті European Ecommerce Report було зазначено, що це 2-й результат після Румунії, в якій ринок виріс на 37%.

Дослідження GfK показують, що українці в мережі частіше купують одяг, подарунки, взуття, косметику та побутову техніку. Близько 43% користувачів замовляють товари з іноземних сайтів і за останні 5 років ця аудиторія виросла в 2 рази.

Охоплення ринку

Варто зазначити, що в Україні існує всього декілька сильних гравців ринку електронної комерції. І це при наявності великої кількості сайтів, які пропонують різноманітні послуги та товари онлайн. Деякі українці частіше користуються іноземними сервісами, наприклад, Amazon.com,  Aliexpress.com, eВay.com. Частина аудиторії робить замовлення через соціальні мережі.

За даними SimilarWeb, в Україні зосереджено 22 основних гравці цієї сфери. До них відносяться 6 прайс-агрегаторів, 4 маркетплейси, 2 классіфайди та 10 інтернет-магазинів. Загальний об’єм відвідуваності становить 757 млн. разів, що на 4.3% більше, ніж минулого року.

Першість займають Prom.ua, Bigl.ua та Rozetka.com.ua. В ніші классіфайдів перше місце займає сайт OLХ, а серед прайс-агрегаторів лідерами є Hotline.ua та Price.ua. А от серед інтернет-магазинів можна виділити 5 основних. Дослідження Kantar TNS показують, що по охопленню української аудиторії перше місце займає OLX (50.2%), далі йде Prom.ua (42.68%), Rozetka.com.ua (39.44%).

Можна зробити висновок, що наш ринок електронної комерції дуже концентрований. Не всі знають, що африканський холдинг Naspers контролює 50% акцій EVО та володіє OLХ. А якщо Rozetka.com.ua вирішить викупити долю EVO (такі домовленості вже є), то монополістів стане більше. Залишається чекати на рішення Антимонопольного комітету, який і дає дозвіл на таку «покупку».

Злиття: бути чи не бути

Юристи зазначають, що монополізація українського ринку ще не доведена, але цієї інформації достатньо для початку проведення розслідування. Якщо норми допустимої концентрації будуть перевищені, то компанія отримає штраф 5% від доходу, який був отриманий за минулий рік. Крім того, будуть застосовані методи по призупиненню порушення.

Але і тут є певні проблеми, адже ці процедури в Україні можуть зайняти багато часу, а методики часто бувають малоефективними. Експерти стверджують, що навіть якщо Розетка придбає долю EVO і стане монополістом, це не буде порушенням, адже цілком можливо, що АМКУ дасть дозвіл, а компанія не буде користуватись положенням занадто часто.

Немає значення, які обороти власних продажів будуть в Розетки, але слід враховувати послуги, які надає компанія в якості маркетплейсу. Адже роздрібна торгівля власними товарами та послуги маркетплейса – це зовсім різні речі з економічної точки зору. Рішення АМКУ буде прийматись з урахуванням загроз для інших конкурентів на ринку.

Велика гра починається

В Україні починається зменшення кількості дрібних імпортерів. Це пов’язано з тим, що з 1го січня за доставку іноземних товарів доведеться платити податки, якщо це не 3 посилки в місяць загальною вартістю 150 євро. Вже за кожну наступну доставку потрібно буде заплатити 20% НДС, а на деякі товари буде накладатись акциз.

Якщо вірити чуткам, то на ринок України вже зовсім скоро зайде Amazon. Але не всі гравці ринку вірять, що такій великій платформі взагалі цікава Україна, тому залишається лише чекати. Також зростання ринку електронної комерції сприяє розвитку логістичних компаній, до яких відноситься «УкрПошта». Тепер вона співпрацює з Розеткою та запускає канал для доставки товарів із китайського інтернет-магазину JD.com.

По матеріалам: zet.in.ua